"Yeni vaka sayılarındaki düşüş, başarı grafiğidir"

20.05.2020 - 15:58 | Son Güncellenme: 20.05.2020 - 15:59

Koronavirüs salgınıyla mücadele eden Türkiye normalleşme takviminin onuncu gününde... Koronavirüs Bilim Kurulu saat 14.00’de toplanıyor. Saat 16.00’da da Sağlık Bakanı Fahrettin Koca bir açıklama yapacak.

Bilim Kurulu toplantısı sonrası açıklamalarda bulunan Koca, "Yeni vaka sayılarındaki düşüş, başarı grafiğidir. Vakalar binin altına düştüğü zaman, kazanmanın işaret fişeği olacaktır. Dünya, virüsten tam olarak ne zaman kurtulacağımız ile ilgili bir tarih veremiyor. Mücadelenin ne kadar süreceğini bilemediğimiz için hayatı yeniden planlıyoruz. Bayram günlerinde tedbirlere uyarsak, sonrasında daha özgür olabiliriz. Bayramı çok dikkatli geçirmeliyiz. Virüsün yeniden yayılma dönemi olmasın. Eski bayramlar gibi kutlarsak virüsün yükselişteki dönemine geri dönebiliriz." dedi.

Koca, "Bayramdan sonraki günler daha özgür olacak. Tedbirlere uyarak yaşayacağız daha geniş bir sosyal hayatımız olacak. Koronavirüs ile mücadelemizin ikinci dönemine Kontrollü Sosyal Hayat diyoruz. Alışveriş ve seyahatte kendinizi bir güvenlik çemberine alın. Her yerde kurallara uyarak bunu yapabiliriz. Mücadelenin birinci döneminde başardık, bu dönemde de başaracağımızdan kuşku duymuyorum." şeklinde konuştu.

Koca, "Çalışma ortamı açısından risk oluşturabilecek sektörleri masaya yatırdı. Çalışma kuralları belirlendi. 20 Mayıs'tan sonra iş yerlerinin girişince uyulması gereken kurallarla karşılaşacaksınız. Evde Hayat Var uygulaması üzerinden bu iş yerlerine puanlar verebilecek ve kontrolleri yapabileceğiz. 10 milyonu aşan Evde Hayat Var uygulaması, dışarı çıktığınız zaman rehberiniz olacak. Uçağa binerken bu uygulama, serbest giriş kartı olacak. Seyahat ederken bizlerden risk taşımadığımız gösterilmesi istenecek. Bu uygulamaya öncelikle şehirler arası ulaşımda geçiyoruz. Alacağınız HES kodu kullanarak uçak ve tren seyahati yapabileceksiniz. Yolcuya virüs bulaştığı tespit edilirse, yolculuk süresinde temas edilen kişilerin takibi yapılacak." diye konuştu.

Koca, "Sağlık turizmini kontrollü bir şekilde yapmayı amaçlıyoruz. Bu sezonu erken başlattık, yani bugünden itibaren. Pandemi olarak sorunu az olan 31 ülke ile başlıyoruz. Uluslararası uçuşlar yok ama talebe göre seferler düzenlenebilecek. Gelecek olanlarla ilgili olarak son iki gün içerisinde test yapılmış olması ve Türkiye'ye geldikten sonra da test yapılmasını şart koşuyoruz. Hastalığın yayılım hızını gösteren bir kat sayı. Kabaca R olarak gösteriliyor. Geçenlerde bir değer vermiştim. Bugün itibariyle R0 değeri olarak 0.72 olduğunu söyleyebilirim. Her geçen gün oranın düştüğünü ve bu bulaşıcılık oranının azaldığını gösteren bir oran." açıklamasını yaptı.

Koca, "Öğrencilerin sınava nasıl gireceğiyle ilgili rehber yayınlanacak. Bütün öğrencilerin maske ile sırasına oturmaları istenecek. Mesafe korunabiliyor ise o durumda maskesini çıkarmasını Bilim Kurulu öneriyor. Test sayılarını giderek artırıyoruz. Yakın zamanda havaalanında da testlerin yapılması konusunda çalışmamız var, sınır kapıları dahil... Testlerin belli bölgelerde herkese yapılması yönünde algoritmaya döneceğiz. OSB'lerde testler yapıyoruz, şimdiye kadar pozitif oranı binde 3.5.

65 yaş üzeri büyüklerimiz büyük fedakarlık gösterdiler. Konuyu Cumhurbaşkanımızla da görüştüm. Küçük bir müjdemiz olacak. Memleketlerine gitme noktasında sabit bir yere gitme konusunda eminsek ve sağlık sorunları yoksa yanlarında en fazla 2 kişi olmak üzere 1 aylık zaman zarfında dönmemek üzere izin durumu yarından itibaren söz konusu olacak." dedi.

Koca, "Türkiye'de giderek salgının etkisinin azaldığını söyleyebiliriz. Virüsü artık tanıyoruz. Biz farklı bir tedavi uyguladık. Burada ne Çin'in ne Avrupa'nın ne de ABD'nin tedavi algoritmasını uygulamadık. Hastanedeki hastalarımızın giderek azaldığını zaten gördük ve bu azalma da devam ediyor. İkinci dalga riskini bu dönemde düşünmüyoruz. Sokağa çıkma yasağının olduğu günlerin sonrasında yoğunluğun olmasını 10 gün sonra görüyoruz. Geçen hafta pazartesi günü bin 100 rakamlarına kadar düştük, sonra 2 bine kadar yükseldik. Şimdi tekrar aşağı düşüş söz konusu. Bugün ve yarın daha da aşağı düşecektir. Bu hareketin kontrollü olması gerekiyor. Maskeli ve mesafeye hassasiyet gösterirsek ciddi bir katkısı olacak. Kurallara uyarsak ikinci bir dalga beklemiyoruz." şeklinde konuştu.

Koca, "Aşı yakın zamanda kullanılabilecek bir durum değildir. En erken 8-10 aylık zaman diliminden olacağını sanmıyoruz. En fazla mesafe alan ülkenin de Çin olduğunu biliyoruz. İnsan deneyine de başladılar. Türkiye'deki çalışmaların hayvanlar üzerinde olduğunu söyleyebilirim. 2-3 ay daha bu durum devam edebilir. Daha somut olunca gündeme taşımak istiyorum. Aşı konusu hassas bir konu, umudumuzu koruyalım. Somut bir şey gelişirse size bunu söyleriz." açıklamasını yaptı.

Koca son olarak, "Biz yeni dönemde daha çok riskli gördüğümüz kronik hasta veya yaşlı grubunu kontrol etmek istiyoruz. Bu kısıtlamalar onlara devam edebilir. Bilim Kurulu'nun önerisi bu yönde. Genel anlamda sokağa çıkma kısıtlaması düşünülmüyor." ile sözlerini tamamladı.